Bruk av dialogmeldinger til Barne- og ungdomsavdelingen (BUA) ved Kristiansand sykehus

Ingress

Vi mottar svært mange dialogmeldinger i BUA og har behov for å se hvordan vi kan organisere oss mest mulig hensiktsmessig.

  1. Dialogmeldinger skal i utgangspunktet brukes når pasienten er i et behandlingsforløp, dvs. fra henvisning er sendt fra fastlege/annen henvisende instans i kommunen og inntil 12 måneder etter siste kontakt på sykehuset. Det skal også gjelde samme problemstilling.

Eksempler på bruk for primærhelsetjenesten:

  • Etterspørre status på henvisning
  • Spørsmål om oppfølging av pasient etter kontakt med sykehus eller knyttet til en epikrise
  • Spørsmål om legemiddelbehandling
  • Ettersende tilleggsopplysninger
  • Etterspørre epikrise
  1. Vi vil i utgangspunktet avvise dialogmeldinger som ikke oppfyller ovenfornevnte kriterier
  2. For å ivareta behov for konferering med pediater åpner vi nå opp muligheten for telefonkonsultasjon med spesialist hver onsdag kl 13-15 på telefonummer 38038920
  3. Det er imidlertid svært mye nyttig informasjon i akutt og generell veileder i pediatri til hjelp for både utredning og behandling. For dosering av medikamenter bruker vi i stor grad pediatri veilederne eller www.Koble.info  som ligger åpent for alle
  4. For allmennmedisinske problemstillinger oppfordrer vi til at man rådfører seg med andre kollegaer på legesenteret før barnelege kontaktes.
  5. Dersom det er behov for raskere avklaring enn påfølgende onsdag ber vi der dere ta kontakt med vakthavende barnelege som evnt konfererer med bakvakt

 

Håper dette vil fungere tilfredsstillende for alle parter, og vi vil evaluere denne praksisen etter 6 mnd og justere den ved behov

 

Mvh Gunnar Wik

Enhetsleder leger og medisinsk faglig rådgiver BUA SSK