Pasientforløp tilstander 1) - 8)

5) Pasientforløp for kommunikasjonsvansker hos personer med utviklingshemming ved HAVO

 17.12.2025Versjon 1.0

Generelt

1. Henvisning

  •   Fastlege kan henvise, ofte  samarbeid med kommunen og/eller pårørende.

2. Tverrfaglig utredning av kommunikasjonsbehov

  •  Tverrfaglig vurdering av behov ved HAVO.
  •  Innhenting av informasjon fra pasient, nærstående, boligpersonell og andre nærpersoner.
  •  Kartlegging av behov for ASK ved kommunikative utfordringer som manglende funksjonell tale og/eller språkmiljø med utviklingsbehov.
  •  Bruk av standardiserte kartleggingsverktøy og observasjon.
  • Bistand til valg av passende ASK-løsninger (partnerfortolket kommunikasjon, tegn-til-tale, bilder, symboler og tekniske hjelpemidler).
  •  Vurdering og tilpasning av kommunikasjonsform til kognitivt nivå og motorikk.

2. Veiledning og anbefaling av tilrettelegging

  •  Opplæring og veiledning i bruk av ASK til personen, tjenesteytere og andre nærpersoner.
  •  Veiledning i utvikling av språkmiljøet rundt pasienten. Tilrettelegg for bruk av ASK i hjem, arbeid og fritid.
  •  Veiledning i utarbeiding i plan for videreutvikling og kvalitetssikring av ASK-tiltak.

3. Oppfølging videre

  •  Kommunen legger til rette for bruk av ASK og sosial deltakelse på alle arenaer.
  •  NAV Hjelpemiddelsentral behandler søknad om ASK-hjelpemidler og bistår med utstyr, hjelpemidler og teknisk opplæring.