Pasienttransport
Ny rekvisisjonspraksis ved SSHF for pasienttransport
27.12.2016•Versjon 1.0
generelt
Fra 01.10.2016 innfører Sørlandet sykehus ny praksis for rekvirering av drosje for pasienter som skal til eller fra behandling ved SSHF. Den viktigste endringen består i at det nå er behandlende enhet ved sykehuset som overtar ansvaret for rekvirering av drosje.
Arbeidsfordelingen mellom primær- og spesialisthelsetjenesten blir da som følger;
- Fastlege gjør en helsemessig vurdering av pasientens transportbehov, og anfører dette på en tydeligst mulig måte i henvisningen.
- Eksempel for henvisningsmerknad: Transportbehov: Ja eller nei
- Eventuelle spesielle behov må spesifiseres: Rullestolbil, smittefare eller lignende
- Fastlege gir god og fyldig informasjon til pasient med tanke på rettigheter og praktiske ordninger. Dette bør minimum inneholde informasjon om at:
- Pasient skal i utgangspunktet benytte billigste reisemåte.
- Dersom det ikke går kollektivtransport på strekningen, skal pasient kontakte pasientreiser på tlf. 05515. Pasientreiser vil da rekvirere transport.
- Dersom pasient har behov for tilpasset transport av helsemessige årsaker, skal pasient kontakte behandlende enhet ved SSHF 2-6 dager før behandlingstidspunkt
- Dersom henvisningen er tydelig merket med transportbehov, vil behandlende enhet ved SSHF rekvirere transport når pasienten henvender seg til enheten
- Dersom det ikke er anført et transportbehov på henvisningen, vil dette tolkes som at pasient ikke har behov for tilpasset transport. Pasient vil da bli bedt om å kontakte sin fastlege for å avklare dette spørsmålet
- Gå til avsnitt
- generelt
Lukk