Ofte Stilte Spørsmål
Dialogmelding lege-lege
Generelt
Bruk Dialogmelding!!
Mange fortsetter å sende purringer og forespørsler til sykehusets avdelinger med elektroniske henvisningsmaler. Dette blir feil og Dialogmelding skal brukes blant annet til dette formålet.
Brukerveiledning for de forskjellige journalsystemene er vedlagt.
Dialogmeldinger brukes når pasient er i et behandlingsforløp og skal kunne erstatte brev, telefoner og feil bruk av elektroniske henvisninger. Informasjonen som blir gitt i dialogmeldingene blir lagt inn i pasientens journal. Legene slipper da å måtte registrere informasjon som evt. har blitt utvekslet i en muntlig dialog manuelt og kanskje ulikt i hver sine journalsystemer. Gjennom dialogmeldingene blir informasjonen registrert en gang og samme informasjon blir tilgjengelig i pasientjournalene hos både fastleger og i foretaket.
Det er ikke behov for å gi tilbakemelding om at meldinger er lest og at oppgaver vil bli utført. Det vil være rimelig å anta at oppgaver blir utført når meldingen er levert til korrekt mottaker og at applikasjonskvittering er mottatt fra denne.
Begge parter må sørge for ajourhold av opplysninger om egen organisasjon i adresseregisteret på Norsk Helsenett slik at disse samsvarer med praksis.
Felles kjøreregler for bruk
- Tidshorisont: fra henvisning er sendt fra fastlege og inntil 12 måneder siden sist kontakt ved HF
- Forventet svartid: 1-3 virkedager. Sendte og mottatte meldinger må følges opp av begge parter
- Vedlegg/utklipp i dialogmeldinger skal ikke benyttes, f.eks. legemiddelliste som vedlegg vil ikke fungere. Kun ren tekst kan benyttes i meldingene
- Meldingstypen Avvik benyttes kun dersom dialogmelding er på feil pasient, eller hvis innholdet går ut over retningslinjene for avtalt bruk
- Svar på forespørsel gjøres ved å benytte svarfunksjonen i det mottatte dokumentet
- Fastlege: Start meldingen med navn på mottaker og/eller fagområde hvis behov
- HF: Start meldingen med referanse til henvisning hvis aktuelt
- Skal ikke benyttes ved:
o Øyeblikkelig hjelp avklaringer eller funn av alvorlig karakter- da må telefonkontakt benyttes
o Lange faglige utredninger – bruk da vanlig notat, henvisning eller epikrise
o Generelle råd som ikke er aktuelle for behandlingsformål
o Administrative diskusjoner som arbeidsfordeling fastlege/sykehuslege
RETNINGSLINJER FOR INNHOLD:
- Vær konkret og vurder ordlyd à dokumentet ligger i pasientens journal
- Unngå forkortelser og vanskelige medisinske termer
- Det er ikke nødvendig med navn på avsender og "høflighetsfraser" i selve meldingen
- Tydelige problemstillinger som er enkle å svare ut, og som ikke genererer nye spørsmål
- Ikke bland fagområder (f.eks. kirurgi og medisin) i samme melding
Eksempler på bruk for SPESIALISTHELSETJENESTEN
- Innhente tilleggsinformasjon knyttet til mottatt henvisning for å kunne gi riktig vurdering og prioritet
- Spørsmål knyttet til inneliggende pasient, et poliklinisk forløp, oppfølging av pasienter med kroniske sykdommer
- Spørsmål om legemiddelbehandling
- Ettersende tilleggsopplysninger
Eksempler på bruk for FASTLEGEN:
- Etterspørre status på en henvisning eller ettersende tilleggsopplysninger
- Spørsmål vedrørende oppfølging av pasient etter et sykehusopphold eller knyttet til en epikrise
- Spørsmål om legemiddelbehandling
- Ettersende tilleggsopplysninger
- Etterspørre epikrise
Praktisk bruk (fastleger):
- Benytt Dialog Forespørsel /Svar på forespørsel (ikke Dialog Notat / Medisinske opplysninger / Helseopplysninger)
Ved spørsmål vennligst kontakt: meldingsansvarlig@sshf.no